Mikä Pallen teksti on kyseessä? ..."nuo sankartyypit marssivat purnaten kiroten,römpsäst tsasikkaa hörppien,työmiehest viroten,Ja simputus on kokomaassa lyöty…

Kysytty

Mikä Pallen teksti on kyseessä? ..."nuo sankartyypit marssivat purnaten kiroten,römpsäst tsasikkaa hörppien,työmiehest viroten,Ja simputus on kokomaassa lyöty tainnoksiin ellette joskus sattumalta eksy ......."
En ole löytänyt tekstiä sen kummemmin netistä kuin Pallen teksteja sisältävästä kuplettikokoelmasta-

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti kysyttyä runoa ei ole etsinnöistä huolimatta tätäkään kautta löytynyt.

Pasilan kirjaston kirjavarastossa olevissa Reino Hirsisepän runokirjoissa sen paremmin kuin hänen muistelmissaankaan, joissa on tekstin joukossa paljon runokatkelmia, ei ole kysyttyä pätkää.
Hirvisepältähän syntyi paljon tekstejä, joita on varmasti julkaistu mm. erilaisissa lehdissä. Niistä meillä ei valitettavasti ole mahdollisuutta runoa jäljittää.

Kansallisbibliografia Fennicassa on mainittu 40-luvulla useina painoksina ilmestynyt teos Aseveikko : lauluja asemies- ja aseveli-iltoihin. Kirjasta on käsikirjastokappale Kansalliskirjastossa (Unioninkatu 36). Sitä saa tilattua myös kaukolainana esimerkiksi Kuopion varastokirjastosta. Jos haluatte tarkistaa olisiko runo tuossa kirjassa, kannattaa käydä joko yliopiston kirjastossa tai kääntyä oman kirjaston puoleen kaukolainapyynnön tekemiseksi.