Mikä on yliopisto-sanan alkuperä ja miksi se ei tule latinankielisestä sanasta kuten (lähes) kaikissa muissa kielissä?

Kysytty

Mikä on yliopisto-sanan alkuperä ja miksi se ei tule latinankielisestä sanasta kuten (lähes) kaikissa muissa kielissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen sana yliopisto on oppitekoinen eli sepitetty uudissana, jota on ensimmäisen kerran käyttänyt J. F. Berg vuonna 1838 sanomalehtikirjoituksessa. Tätä aiemmin yliopistoa on nimitetty mm. akatemiaksi ja korkeakouluksi. 1800-luvulla ehdotettiin myös muita uudissanoja: korkeaopisto, korkioppio, pääkoulu, tiedehuone, tietehistö, ylikoulu ja ylioppio. (Lähde: Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja, 2004)

Viroksi, joka on suomen kielen sukukieli, yliopisto on Ülikool.

Molemmat kielet ovat valinneet omakielisen uudissanan eivätkä latinan kieleen perustuvaa.

Suomen ja viron kieli kuuluvat suomalais-ugrilaisiin kieliin, kun taas esimerkiksi latina, englanti, ruotsi, saksa ja ranska ovat indoeurooppalaisia kieliä:

http://www.ugri.net/002/htm/index.htm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Indoeurooppalaiset_kielet

7 ääntä

Kommentit

Omakielisiä sanoja suositaan joissakin indoeurooppalaisissakin kielissä. Ruotsin pohjalta on helppo ymmärtää nimet "Háskólinn í Reykjavík" ja "Háskóli Íslands" (há+skól ruots. hög+skola), jotka molemmat ovat englanniksi University.