Mikä on yleinen sääntö siihen, kuka ottaa juhlissa ensimmäisenä ruokaa?

Kysytty

Mikä on yleinen sääntö siihen, kuka ottaa juhlissa ensimmäisenä ruokaa? Eli jos on esim. lakkiaiset, onko siis niin, että tuoreen ylioppilaan perheenjäsenet ja muut sukulaiset ottavat ensimmäisenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ymmärtänen, että tarkoitat tilannetta, jossa ruoka tarjoillaan noutopöydästä, josta vieraat voivat itse hakea tarjottavia nautittavakseen. Tai, että ruoka on katettu pöytään, jonka ääressä ruokaillaan - eli puhutaan tilanteesta, jossa ei ole tarjoilijoita tarjoilemassa ruokaa juhlavieraille.

Ruokatieto-sivusto sanoo, että tarjoilu aloitetaan aina pöydän arvokkaimmasta henkilöstä, joka voi olla juhlapäivän sankari, pöydän vanhin henkilö tai kotiin kutsuttu vieras.

Eija Kämäräisen Hyvä käytös, hyvät tavat -kirja (WSOY 2005; s. 264) sanoo samaa: Isäntä tai emäntä voi johdattaa juhlan kunniavieraan tai iäkkäämmät jäsenet pöydän ääreen, ja kehottaa muita sitten seuraamaan perässä.

Esittelemässäsi tapauksessa (lakkiaiset l. ylioppilasjuhlat) lienee siis hyvän käytöksen mukaista, että ensin ruokaa ottaa juhlittava ylioppilas ja hänen jälkeensä vieraista iäkkäimmät - sukulaisuussuhteilla ei liene väliä. Isäntänä tai emäntänä voinee tarvittaessa toimia joko juhlapäivän sankari tai esimerkiksi hänen vanhempansa.