Mikä on virtuaalikirjaston historia lyhyesti määriteltynä

Kysytty

Mikä on virtuaalikirjaston historia lyhyesti määriteltynä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virtuaalikirjastojen historiaa voit etsiä teoksista, joissa on käsitelty yleensä virtuaalikirjastoja. Voit tehdä aineistohaun kirjastotietokannassa asiasanalla virtuaalikirjastot. Aineiston joukosta löytyy eri ongelmiin keskittyviä teoksia, tässä muutama viite:
The virtual reference librarian's handbook / Anne Grodzins Lipow 2003
Tietoverkot ja kirjastot / Ari Haasio ja Juha Piukkula (toim.) 2002
Kirjastot verkossa / toim. Ari Haasio ja Juha Piukkula 1999
Tiedonhankinnan opas / Jyrki Halonen ; [kuvitus: Hajnalka Halonen] 1998
Tiedonhankintataidot korkeakouluopiskelussa / toim. Maria Forsman & Eeva Väyrynen 1998
Kuronen, Timo, Ranganathanin lait ja virtuaalikirjasto, 1996
Tiikerinloikka : kirjastot tiedon viidakossa /toim. Timo Kuronen 1995

Kirjastot.fi –sivustossa (http://www.kirjastot.fi ) Tiedonhaku-kanavalla on lyhyt opastus verkkotiedonhakuun (http://www.kirjastot.fi/page.asp?_item_id=843 ). Siellä kuvataan erilaisia tapoja hakea tietoa verkossa, ja samalla kuvataan, miten tietoa on järjestetty. Samassa yhteydessä annetaan muutaman tunnetuimman virtuaalikirjaston osoite. Voit käydä niitä läpi ja katsoa, ovatko palvelujen tuottajat kertoneet, miten ovat lähteneet kirjastoaan kokoamaan.

Suomessa toimivat mm. tieteellisten kirjastojen Virtuaalikirjasto ja yleisten kirjastojen Linkkikirjasto ovat suhteellisen kattavia virtuaalikirjastoja. Virtuaalikirjastoprojekti Suomessa käynnistyi toukokuussa vuonna 1996. Siitä eteenpäin kannattaa katsoa sivuilta Linkkilistasta virtuaalikirjastoksi, osoite http://www.jyu.fi/library/virtuaalikirjasto/vkropas.pdf ja http://www.jyu.fi/library/virtuaalikirjasto/virtu.htm .

Kirjastot.fi:n Linkkikirjasto (http://www.kirjastot.fi/linkkikirjasto ) on kehittynyt alun perin tietopalvelutyön avuksi kootusta linkkilistasta sekä kirjaston työntekijöille että asiakkaille suunnatuksi Linkkikirjastoksi. Perusajatuksena on, että aineisto on valikoitua ja että se on järjestetty ja kuvailtu kirjaston perinteisten, toimivien metodien mukaan. Näin ollen materiaalissa on tietosisältöä ja kuvailun ansiosta se on helposti löydettävissä. Linkkikirjasto on kymmenessä vuodessa kehittynyt kirjastolaisen Internet-käsikirjastosta noin 10 000 linkin kokoelmaksi (Lähde Kirjastot.fi-toimitus).

Tiettyjen verkkokirjastojen suunnittelusta, ks. myös
Elektronisia eväitä etsimässä. TILA-verkkokirjastoprojekti / Kaisa Rissanen (toim.) 2003
Knowledge society in progress :. evaluation of the Finnish Electronic Library - FinELib / Tapio Vari 2003.