Mikä on Veijo nimen alkuperä?

Kysytty

Mikä on Veijo nimen alkuperä?

Vastaus

Vastattu

Veijo on Veikko-nimen hellittelymuoto, joka puolestaan on synonyymi sanalle veli.

Kustaa Vilkuna: Etunimet (Otava, 1996)

Suomalaiset etunimet Aadasta Äijöön (toim. Anne Saarikalle, Johanna Suomalainen, 2007)

2 ääntä

Kommentit

Voisi myös mainita, että nimi esiimtyy Kalevalassa, Aino puhuu verisestä Veijostaan, siis verisukulaisesta kai. Kyseinen veli on Jouni tai Joukahainen. Isäni keksi vanhemmalle veljelleni nimeksi juurikin Jouni...ehkä siksi, että äitini on pohjoisesta ja vaikkei ole saamelaista nähnytkään, oli isäni mielestä kai melkein lappalainen Tervolassa syntyneensä. Näin sitä vanhemmat tekevät noloja nimivalintoja lapsilleen, kumpikaan meistä veljeksistä ei ole pitänyt nimestään....
Mistä mahtaa johtua nimen suosio romanien keskuudessa? Mielestäni heillä myös etunimi Feija..mistä se tulee?