Mikä on varastokirjasto?

Kysytty

Mikä on varastokirjasto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varastokirjasto sijaitsee Kuopiossa ja sen kotisivulla (http://www.nrl.fi/) kerrotaan näin: ”Varastokirjasto on opetusministeriön alainen valtakunnallinen kirjasto, joka palvelee maamme tieteellisiä, yleisiä ja muita kirjastoja. Varastokirjaston tehtävä on vastaanottaa ja säilyttää suomalaisista kirjastoista siirrettävää aineistoa sekä asettaa se tarvitsijoiden käyttöön.”

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos esimerkiksi Seinäjoen kirjastosta poistetaan joku kirja, niin me tarkistamme, että onko sitä jo varastokirjaston kokoelmissa. Jos ei ole, niin me lähetämme kirjan sinne. Varastokirjaston tavoitteena on vähentää kirjastojen tilantarvetta, kun harvemmin tarvitut kirjat voidaan varastoida keskitetysti.

Jos asiakas tulee kysymään jotain kirjaa, jota ei omasta kirjastosta löydy, niin voidaan katsoa jos kirjaa löytyisi varastokirjastosta ja jos löytyy niin sen voi tilata asiakkaalle sieltä.

Ensi vuonna tulee täyteen 20 vuotta varastokirjaston avaamisesta. Sinne voivat lähettää aineistoa sekä yleiset että tieteelliset kirjastot.

Lisätietoa löytyy Usein kysyttyä –palstalta osoitteesta http://www.varastokirjasto.fi/lang_fi/usein_kysyttya.htm