Otsikko
Mikä on väkivalta -sanan etymologia? Sanahan ei ole merkitykseltään lainkaan osiensa summa.

Kysytty

Mikä on väkivalta -sanan etymologia? Sanahan ei ole merkitykseltään lainkaan osiensa summa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väki-sanan alkuperäinen merkitys on ollut voima. Tässä merkityksessä se on mm. väkivalta-sanassa, ja myös joissakin muissa yhdyssanoissa ja sanonnoissa, vaikkapa väellä ja voimalla, väkijuoma ja väkivasara. Sana on useimmissa suomen sukukielissä. Suomen, inkeroisen ja karjalan kielissä pääsi myöhemmin vallalle sen nykyinen ihmisjoukon merkitys. (Lähde: Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja, 2004).