Mikä on 'vakavan' sairauden määritelmä? tarkoittaako 'vakava' esim. kroonista tai kuolemaan johtavaa sairautta? tai sairautta johon ei ole hoitoa tai…

Kysytty

mikä on 'vakavan' sairauden määritelmä? tarkoittaako 'vakava' esim. kroonista tai kuolemaan johtavaa sairautta? tai sairautta johon ei ole hoitoa tai parannusta? kuka vastaa temin määrittelystä, olisiko WHO? Eri kulttuureissa ja maissa varmaankin sana määritellään eri tavoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vakavan sairauden käsitettä käyttävät lähinnä useimmat vakuutusyhtiöt markkinoidessaan vakuutuksia ns. vakavan sairauden varalle. Tällaisia korvaukseen oikeuttavia sairauksia ovat esim. syöpä, sydäninfarkti, aivohalvaus, munuaisten vajaatoiminta, MS-tauti, sepelvaltimon ohitusleikkaus ja elin- tai luuydinsiirto.
Vakuutuksen saamisen/myöntämisen ehtona on hakijan antama terveysselvitys, josta käy ilmi, ettei hakija sairasta edellä mainittuja sairauksia ennen vakuutuksen ottoa.

Maailman terveysjärjestön WHO:n peruskirjassa määritellään terveys täydellisen ruumiillisen, henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tilana. WHO:n tavoite on taata hyvä terveys kaikille ihmisille. Alla olevassa artikkelissa eri alojen asiantuntijat pohtivat sairauden/terveyden –määritelmää.
http://www.helsinki.fi/kirjastot/verkkari/2008/07/pohjanpaa.html