Mikä on Turku-kokoelma? Tarvitsisin opinnäytetyötä varten materiaalia Turun pääkirjastosta, mutta se sijaitsee "Turku-kokoelmassa". Mikä tuo kyseinen kokoelma…

Kysytty

Mikä on Turku-kokoelma? Tarvitsisin opinnäytetyötä varten materiaalia Turun pääkirjastosta, mutta se sijaitsee "Turku-kokoelmassa". Mikä tuo kyseinen kokoelma on ja miten siihen pääsee käsiksi. Entäpä onnistuuko kopioiminen (lainaaminen ei liene mahdollista).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turku-kokoelma on nimestään huolimatta koko Varsinais-Suomen maakuntakokoelma. Sitä on lakisääteisesti kerätty vuodesta 1970, mutta se sisältää runsaasti myös vanhempaa aineistoa. Kokoelma on käsikirjastokokoelma, josta ei anneta kotilainoja. Osa aineistosta löytyy myös kirjaston lainausosastoilta, joilta sitä voi kotilainata. Kaukolainoja annetaan harkinnan mukaan toisten kirjastojen käsikirjastoihin. Kokoelma sisältää kaikenlaista kirjastoaineistoa, ei arkistoaineistoa. Kokoelmaan kuuluu myös runsaasti rekisteröimätöntä aineistoa. Kopiointi on mahdollista, mikäli kirjastonhoitaja katsoo aineiston kestävän sen. Sanomalehdistä on mikrofilmikopioita, joista saa paperikopioita. Koska maakuntakirjastoille ei ole myönnetty paikallisaineiston vapaakappaleoikeutta, nämä kokoelmat eivät ole kattavia.
Pääosa Turku-kokoelmaa sijaitsee Turun kaupunginkirjaston pääkirjaston toisessa kerroksessa Turku-huoneessa; kokoelman muu aineisto on erilaisissa varastoissa, joista sitä on pyydettävä virkailijoilta. Turku-huone on avoinna kirjaston aukioloaikoina. Lähempiä tietoja Turku-kokoelmasta saa maakuntakirjastonhoitajalta.