Mikä on tuntemattoman sotilaan sanoma?

Kysytty

Mikä on tuntemattoman sotilaan sanoma?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väinö Linnan Tuntematon sotilas kuvaa suomalaisia sotilaita jatkosodassa 1941-1945. Se on Suomen tunnetuimpia ja myydyimpiä romaaneja. Kirja aiheutti ilmestyessään julkisen polemiikin. Toisaalta se nähtiin realistisena sodan kuvauksena ja toisaalta isänmaallisuuden ja urhoollisuuden pilkkana.

Tuntematonta sotilasta pidetään suomalaistakin suomalaisempana romaanina ja ennen muuta ihmiskuvauksen mestariteoksena. Sanotaan, että Tuntematon sotilas on suomalaisen miehen sielun peili.

Tuntemattomassa sotilaassa Linna kuvaa sotaa kaunistelemattomasti vastapainona perinteiselle sankarimyytille. Kirjan takakannen tekstissä sanotaan, että kirja on "sodan kritiikki ja suomalaisen sotilaan muistomerkki".

Jotkut kriitikot tosin ovat olleet sitä mieltä, että kirja vain toistaa myyttiä suomalaisesta sankaruudesta. Joidenkin mielestä tällainen kritiikki taas ei tee oikeutta kirjalle, koska kirja nimenomaan kritisoi ihannoivaa isänmaallisuutta ja suhtautuu sotaan realistisesti.

Lähteet:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuntematon_sotilas
Helen, Olli: Tunnetko Tuntemattoman? Aamulehti 2005

92 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tämä auttoi paljon äidinkielen esitelmään