Mikä on Tiina ja Sinikka Nopolan merkitys Suomen kirjallisuudessa?

Kysytty

Mikä on Tiina ja Sinikka Nopolan merkitys Suomen kirjallisuudessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinikka ja Tiina Nopola ovat suosittuja ja tuotteliaita kirjailijoita, jotka kirjoittavat sekä yhdessä että erikseen. He kirjoittavat sekä lapsille että aikuisille hyväntuulisia, humoristisia, tapahtumarikkaita kertomuksia, jotka sijoittuvat yleensä nykyaikaan ja "tavalliseen elämään". Kertomukset perustuvat suurelta osin henkilöiden väliseen vuoropuheluun. Risto Räppääjä sekä Heinähattu ja Vilttitossu ovat heidän suosituimpia lastenkirjasarjojaan. Näistä on tehty myös elokuvia ja näytelmiä.

Suomen nuorisokirjailijoiden nettisivulla http://www.nuorisokirjailijat.fi/main.php?s=k&k=83 Nopolat kertovat työstään. Heistä molemmista on olemassa myös artikkeli Wikipediassa. Myös Risto Räppääjästä on tehty oma laaja Wikipedia-juttu. Ajantasaisen listauksen kaikista heidän teoksistaan löydät WSOY-kustantamon kirjailijasivuilta osotteesta http://wsoy.fi/yk/authors/

Nopolan sisaruksista tietoa on esimerkiksi näissä kirjoissa:
- Kotimaisia nykykertojia 4
- Miten minusta tuli lasten- ja nuortenkirjailija
- Matka mielikuvitukseen : lasten ja nuortenkirjailijat kertovat teostensa taustoista