Mikä on tiettävästi ensimmäinen äänite, jossa puhutaan/lauletaan suomen kielellä? Pääsisikö siihen myös käsiksi jostain?

Kysytty

Mikä on tiettävästi ensimmäinen äänite, jossa puhutaan/lauletaan suomen kielellä? Pääsisikö siihen myös käsiksi jostain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäiset suomenkieliset levytykset tehtiin Pietarissa vuonna 1901. Venäläinen laulutaiteilija M.A. Goltison levytti mm. laulut Tuoll' on mun kultani ja Suomen salossa. Samana vuonna levytti Pietarissa toiminut Suomalaisen lauluseuran kuoro joukon suomenkielisiä lauluja.

Näitä lauluja voi kuunnella mp3-formaattiin digitoituina Kansalliskirjaston Doria-tietokannasta.

Suomessa ensimmäiset levytykset tehtiin vuonna 1904. Amerikansuomalaiset alkoivat levyttää v. 1907.

Artikkeli Ylen sivulla

M.A.Goltisonin äänityksiä Doriassa

Suomalaisen lauluseuran äänityksiä Doriassa

Amerikansuomalaisten levytyshistoriasta Ylessä

5 ääntä

Kommentit

Vastaus ottaa kantaan ilmeisesti vain äänilevyille tehtyihin "levytyksiin". Fonografilla on äänitetty suomeksi tallenteita vahalieriöille jo hiukan aiemmin. Lähteen mukaan jopa lauluja äänitetty vahalieriöille. Ensimmäisen kerran fonografi on ilmeisesti Suomessa ollut näytillä 1879, mahtaakohan tuosta tapahtumasta olla tallella äänitteitä suomeksi tai muilla kielillä?

Lähde:
https://musasto.wordpress.com/2010/10/22/aanilevyn-historia/

Thomas Edisonin vuonna 1877 kehittämä alkuperäinen fonografi, jollainen tuo Suomessa jo helmikuussa 1879 Helsingin Ylioppilastalolla esiteltykin oli, tallensivat äänet tinapaperille. Tällöin äänite tuhoutui, kun tinapaperi laitteesta irrotettaessa rypistyi: tallenteet olivat siis olemassa vain väliaikaisesti, eikä niitä ole säilynyt meidän päiviimme.

Kuten tuossa linkitetyssä tekstissä todetaan, tilanteen muutti tältä osin vasta 1880-luvun puolivälissä tapahtunut parannus, jossa tallennusalustaksi tuli vahalieriö. Lierioäänitteitä alkaa olla olemassa merkittävämmin suunnilleen vuodesta 1888 eteenpäin, ja kaupallinen äänitetuotanto käynnistyi 1890-luvulla. Ei kuitenkaan vielä silloin Suomessa tai suomeksi.

Ensimmäiset lyhyet puhutut virkkeet ja laulunsäkeet, jotka nykyään on mahdollista kuulla, tallensi kuitenkin ranskalainen kirjanpainaja Édouard-Léon Scott de Martinville (1817–79) jo vuonna 1860 noetulle paperille ääniaaltojen kuvina. Hänellä ei kuitenkaan ollut mitään keinoa soittaa niitä, ja ne pystyttiin lukemaan paperilta digitaalisesti ja toistamaan vasta vuonna 2008. Ne ovat kuultavissa First Sounds -sivustolla, samoin kuin eräät muut ennen 1880-luvun puoliväliä erilaisilla kokeellisilla menetelmillä tehdyt (hyvin huonolaatuiset) äänitteet, joissa on mm. rautatien ääntä New Yorkista vuodelta 1878: https://www.firstsounds.org/sounds/