Mikä on tietokoneverkko ja miksi sellaisia rakennetaan?

Kysytty

Mikä on tietokoneverkko ja miksi sellaisia rakennetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hannu Jaakonhuhdan IT-Ensyklopedian (2003) mukaan tietoverkko on "Yleisesti tiedonsiirtoon tarkoitettu looginen tai fyysinen verkko, joka yhdistää siihen kytketyt laitteet ja palvelut toisiinsa." Vähän yksinkertaisemmin ilmaistuna tietoverkko muodostuu kahdesta tai useammasta tietokoneesta, jotka on kytketty yhteen niin, että niiden välillä voidaan siirtää tietoa.
Tietoverkon edut ovat monet. Verkossa voidaan jakaa tietoa, eri resursseja, kuten kiintolevytilaa, tulostimia, cd-rom -asemia ja ohjelmia. Kaiken ei tarvitse olla verkon jokaisessa tieokoneessa, vaan jaettavat tiedostot ja resurssit voivat sijaita yhdessä koneessa, jota kutsutaan palvelimeksi.
Tietoverkot voivat olla laajudeltaan erilaisia,lähi- tai paikallisverkkoja, alueellisia, yrityksen sisäisiä, valtakunnallisia ja maailmanlaajuisia. Internet on itseasiassa erityyppisten tietoverkkojen verkko, joka muodostuu lukemattomista keskenään yhteen liitetyistä erillisverkoista, niin että kuka tahansa verkon käyttäjä saa yhteyden toiseen käyttäjään.
Jokapäiväisessä elämssä tietoverkkoja käytetään asiaa ajattelematta monilla alueilla, esim pankkiautomaateissa, puhumattakaan Internetin tarjoamista resursseista esim. tiedonhaun, opiskelun, vapaa-ajan harrastusten, tai vaikkapa tämän Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun muodossa.
Lopuksi pari kirjaviitettä ja nettilinkki asiaan perehtymiseksi: Hedemalm, Gunvald : Tietoverkon perusteet. 2000
Lowe, Doug : Verkot for Dummies. 1997.
http://portal.mtt.fi/pls/portal30/docs/FOLDER/AGRONET/HTML/koulu/tietov…