Mikä on teksityypin ja tekstilajin ero? Miten määritellään termi media?

Kysytty

Mikä on teksityypin ja tekstilajin ero?
Miten määritellään termi media?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekstilajilla viitataan yleensä tietynlaiseen tekstien joukkoon, joilla on jotakin yhteistä. Osoitteesta http://www.kotus.fi/index.phtml?s=309#tekstilajirekisterijatekstilajite… löytyvä Kotuksen määritelmä kuvaa tiettyyn tekstilajiin kuuluvilla teksteillä olevan ”yhteisiä kommunikatiivisia päämääriä”. Tekstilajeja voivat olla vaikkapa uutinen, mainos, kirjallisuusarvostelu, novelli tai väitöskirja.

Tekstityypillä taas tarkoitetaan usein kielentutkimuksessa yhden tai eri tekstien sisällä olevia erilaisia esittämistapoja. Esimerkiksi osoitteesta http://www.helsinki.fi/hum/skl/ihmiset/marilat/Suomitiet/Tekstityyppi_1… löytyvissä Tuula Marilan kirjoittamiskurssiin liittyvässä esityksessä tekstityypit jaotellaan instruktiiviseen, deskriptiiviseen, narratiiviseen, ekspositoriseen ja argumentatiiviseen tekstityyppiin. Esimerkiksi kirjallisuusarvostelu voi sisältää sekä teosta kuvailevaa ainesta (deskriptiivinen tekstityyppi) että kriitikon omia mielipiteitä teoksen hyvyydestä tai huonoudesta (argumentatiivinen tekstityyppi).

Kirjastoissa sähköisenä käytössä oleva ”Kielitoimiston sanakirja” antaa sanalle ”media” määritelmäksi ’lehdet, radio, televisio, mainostaulut tms. viestinnän kanavana; viesti(e)n välittäjä, viestin; ilmaisuväline’. Usein media on onkin yleisnimitys tiedotusvälineille.