Mikä on tämä vitsi että pinkki on Intian laivastonsininen? Kyse Donna Leonin kirjasta Pedon palkka.

Kysytty

Mikä on tämä vitsi että pinkki on Intian laivastonsininen? Kyse Donna Leonin kirjasta Pedon palkka.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lausahdus "pinkki on Intian laivastonsininen" on peräisin toimittaja Diana Vreelandin suusta. Vuonna 1956 valokuvaaja Norman Parkinson kuvasi Intiassa Voguelle kohahduttavan muotikuvien sarjan, jossa länsimaista muotia yhdistettiin Intian värikkääseen ja runsaaseen ympäristöön. Harpers Bazaarin päätoimittaja Diana Vreeland kommentoi kuvia näin: "How clever of you, Mr Parkinson, also to know that pink is the navy blue of India." Kommentin voi tulkita viittaavan kulttuurisidonnaisiin tapoihin käyttää kirkkaita värejä ja siihen, miten kyseisissä kuvissa pinkki näyttää tavalliselta, perinteiseltä ja arvokkaalta väriltä, joka sopii kaiken kanssa - eli hieman samaan tapaan kuin laivastonsinistä pidetään länsimaissa konservatiivisena, neutraalina ja siistinä värinä.

Kirjan kohtauksessa neiti Elettra on tuonut apulaispoliisipäällikön huoneeseen vaaleanpunaisia kukkia, vaikka apulaispoliisipäällikkö ei pidä vaaleanpunaisesta. "Pinkki on Intian laivastonsininen" on tulkittavissa mahdollisesti esimerkiksi eräänlaisena sukupuolirooleihin tai apulaispoliisipäällikön konservatiiviseen makuun liittyvänä kuittailuna.

Lisää kuuluisasta Voguen valokuvasarjasta:

https://caravanmagazine.in/showcase/pink-navy-blue-india
https://www.thehindu.com/features/magazine/the-incisive-portraitist/art…
https://maecassidy.com/blogs/the-world-of-mae-cassidy/vogue-1956-norman…