Mikä on tämä pieni kirja nimeltään? Siinä kuvataan eri ihmistyyppejä linnuilla.

Kysytty

Mikä on tämä pieni kirja nimeltään? Siinä kuvataan eri ihmistyyppejä linnuilla. Siinä kuvataan mm. pullasorsa, joku kaupungistunut lintu, joka ei tule enää toimeen muualla kuin kaupungissa. Siinä on myös kuvattu "ilolintu" ja sitä kuvattaan näin: "Etäistä sukua harakalle. Pitää kaikesta kiiltävästä. Ulkonäkö vaihtelee huomattavasti vuodenajan ja biotoopin mukaan. Pyrkii viettelemään vastakkaisen sukupuolen runsailla kaulahöyhenillään, paksuilla ja tummilla silmäkulmajuovillaan korkealla takavarvasastunnallaan. Liikehtii tyypillisesti pyrstöään keinutelle...."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselemäsi teos lienee tämä:

Kirjan kansi

Rintala, Jaakko, Rintala Jaana: Outo lintu

Löysin kirjan kuvauksen Kirjasammosta. http://www.kirjasampo.fi/fi

Siellä kirjaa kuvataan näin:

Näitä lajeja et löydä tavallisista lintukirjoista!

Aapiskukko (Repetitio est mater studierum), Ellun kana (Gallina bohemiae), mäkikotka (Citius altius fortius), siipiveikko Auervarae huijaeus)… Outo lintu -hakuteos esittelee lähes viisikymmentä lintulajia, joita ei löydy tavallisista lintuoppaista. Valikoiman taustalla on huumorilla höystetty kansanperinne ja sen rikkaat kielikuvat. Tieteellinen nimistö noudattelee samaa hulppeata linjaa. Eivätkä kuvaukset lajien tuntomerkeistä, elintavoista ja levinneisyysalueista ole aivan tosikkomaisia nekään… Ja mitä sanat eivät kerro, sen kertovat mielikuvitusta ja nauruhermoja kutkuttelevat piirrokset. Omaperäinen pieni tietoteos on mitä mainioin lahja pikkujoulunjuhlijoille, luontoharrastajille, lintubongareille, opiskelijaporukoille ja kaikille hyvällä huumorintajulla varustetuille merkkipäiväsankareille.

Kirjan tekijäparilla on asiantuntemusta ihan oikeidenkin lintujen suhteen. Tämä tietämys onkin ollut mainiona pohjana tätä eksoottista lintuopasta laadittaessa. Kirjan kuvittaja Matti ”Niffe” Nisulan kynänjälki on tuttua monista nasevista pilapiirroksista.
(Karisto)

Kirja löytyy Helmetin kokoelmista ja voit varata sen lähikirjastoosi.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1662360__Srintala%20jaana_…

Lintujen bongaus huumoria löytyy myös netistä esim. http://www.hintatakuu.net/lintujen-bongaus.php