Mikä on tabloidin (kun sillä tarkoitetaan lehden sivukokoa) etymologia tai miten se kirjapainoteknisesti määritellään? Onko sillä mitään tekemistä arkkikoon A0…

Kysytty

Mikä on tabloidin (kun sillä tarkoitetaan lehden sivukokoa) etymologia tai miten se kirjapainoteknisesti määritellään? Onko sillä mitään tekemistä arkkikoon A0 ja siitä puolittaen saatavien arkkikokojen kanssa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tabloidi on sivukoko, joka on noin puolet broadsheet-koosta eli n. A3 (Koskinen Pertti, Hyvä painotuote, 2001.

Wikipedia-verkkotietosanakirjan artikkelissa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tabloidi
sanotaan näin: "Tabloidi on sanomalehti, joka on kooltaan puolet ns. suurikokoisesta broadsheet-formaatista. Suomessa tabloid-sivuformaatin koko on yleisesti leveys 280 millimetriä ja korkeus 400 millimetriä."

Koska tabloidin koko on likimääräisessä suhteessa A3-kokoon ja koska A3 ja A0 kuuluvat molemmat samaan arkkokokojen A-sarjaan https://wiki.uef.fi/display/opkmateriaalit/Arkkikoot
on perusteltua sanoa että tabloid on likimääräisessä suhteessa A0 -arkkikokoon.

Tabloidi-sanan etymologia ei selvinnyt käytettävissä olevilla lähteillä. Tätä asiaa voisi kysellä Kotimaisten kielten keskuksen neuvontapuhelinpalvelusta, numero on 0295 333 201 (maanantaista perjantaihin klo 9–12).