Mikä on synkältä kuulostavan RISTINARKKU-nimen alkuperä, tarkoitus? Siis Tampereen itäinen kaupunginosa, entistä Messukylän aluetta.

Kysytty

Mikä on synkältä kuulostavan RISTINARKKU-nimen alkuperä, tarkoitus? Siis Tampereen itäinen kaupunginosa, entistä Messukylän aluetta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maija Louhivaara esittää kirjassaan Tampereen kadunnimet (Tampereen kaupunki, 1999), että synkältä kuulostavan Ristinarkku-nimen pohjana on ollut nimi Ristinorko. Nimen alkuosa viittaa kylän teiden risteykseen, "raitinristiin", ja loppuosa sen viereiseen notkoon raivattuun peltoon, "orkoon". Orko, "notko, notkoon raivattu niitty tai pelto", oli yleinen sana keskiaikaisissa kylännimissä. Orko-sanan muuttumisessa arkuksi lienee kyse ns. kirjurinetymologiasta: kirjuri, jolle sana orko oli tuntematon, korvasi sen mielestään ymmärrettävämmällä sanalla arkku. Louhivaara kertoo vastaavasta tapauksesta Vuoksen alueelta, jossa paikannimi Arkuntanhua esiintyy asiakirjoissa ensin muodossa Orkotanhua ja myöhemmin muodossa Arku(n)tanhua, joka sitten vakiintui yleiseen käyttöön. Tampereen Ristinorko-nimen vaihtumisen Ristinarkku-nimeksi voidaan olettaa tapahtuneen samalla tavalla. Ensin oli paikannimi Ristinorko, joka tarkoitti tienristin viereiseen notkoon raivattua peltoa, myöhemmin itse risteystä. Kun orko-sana jäi pois käytöstä yleisnimenä, sen merkitys erisnimessä Ristinorko hämärtyi vähitellen. Sana korvattiin sanalla arkku, joka äänneasultaan muistutti orko-sanaa.

55 ääntä

Kommentit

onko ollu sammonvaltien vieressä ollu kirkko eli siinä kohdassa jossa toimi liike nimeltään Sähkötaso nykyisin siinä on kerrostaloja sillä siinä kohdassa on just mäen nyppylä ja samalla kohtaa tosella puolella samonvaltatietä on katu nimeltään kirkkoladun katu?