Mikä on suurinumeroisin tasapeli jalkapallossa ja jääkiekossa? Entä suurin maalimäärä, jolla on hävitty ottelu näissä lajeissa?

Kysytty

Mikä on suurinumeroisin tasapeli jalkapallossa ja jääkiekossa? Entä suurin maalimäärä, jolla on hävitty ottelu näissä lajeissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkia jääkiekko- ja jalkapallotuloksia ei ole arkistoitu tai niistä uutisoitu, joten vastaus on hieman epävarma. Kuitenkin vaikuttaisi siltä, että maaleja tehdään eniten peleissä, joissa joukkueiden väliset erot ovat suuria. Esimerkiksi Pakistanin naisten sarjassa eräs peli päättyi 25-0, ja Madagaskarilla yksi ottelu 149-0. Joitakin 5-5-tasapelejä on pelattu ainakin Yhdysvaltojen koulufutiksessa, ks. esim.: https://utepminers.com/news/2005/8/20/Soccer_Intra_squad_Game_Ends_In_5_5_Tie.aspx

Jääkiekossa tasapelit ovat vielä harvinaisempia, koska niissä pelataan usein jatkoaika ja mahdollisesti myös rangaistuslaukaukset, jos peli näyttää jäävän tasan. Tiettävästi ainakin yksi 9-9-tasapeli on pelattu.

Jalkapallon suurimmilla maalimäärillä hävittyjä pelejä on listattu Quora-kysymyspalvelussa. Jääkiekossa tiettävästi suurin häviölukema oli vuonna 1985 Chicagon ja Edmontonin välisessä NHL-pelissä, joka päättyi 12-9