Mikä on suositeltavin ja mahdollisesti myös suosituin menetelmä lajitella valokuvia ts. luoda metadata järjestelmä digitalisoitujen kuvien tallentamiseksi ja…

Kysytty

Mikä on suositeltavin ja mahdollisesti myös suosituin menetelmä lajitella valokuvia ts. luoda metadata järjestelmä digitalisoitujen kuvien tallentamiseksi ja siten mitä suurimmassa määrin niiden järkevään "löytämiseen" (hakuun). Koen pulmalliseksi kuvat, jotka liittyvät sukututkimukseen ja voivat siis olla vanhoja, mutta toisaalta voivat myös kuulua moneen eri kategoriaan. Jos tähän löytyy valmiita malleja niin välttäisin mielellään pyörän keksimistä uudestaan.
Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adobe Lightroom -ohjelmisto on suosittu ja toimiva työkalu sekä valokuvien muokkaamisessa että hallinnoimisessa. Lightroomin kuvakirjasto "Library" antaa mahdollisuuksia liittää valokuviin monenlaista tietoa, esimerkiksi omat hakusanat, joita käytettäessä kuvat on helppo paikallistaa. Kuvakirjasto Libraryn avulla kuvia voi myös sijoittaa omiin alikansioihin, "Collections". Kuvista on siis mahdollista luoda erilaisia ryhmiä monin eri tavoin.

Lisätietoa Lightroomin ominaisuuksista saa muun muassa näistä teoksista:

Potka, Pekka: Photoshop Lightroom 5 valokuvaajille. Docendo, 2014.
Schewe, Jeff: Raw-kuvankäsittely : Lightroom, Camera Raw & Photoshop. Docendo, 2013.
Karhulahti, Mika: Photoshop Lightroom. Docendo, 2011.