Mikä on Suomessa harvinaisen sukunimen Hovatoff tausta ja mahdollinen merkitys?

Kysytty

Mikä on Suomessa harvinaisen sukunimen Hovatoff tausta ja mahdollinen merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Digi- ja väestötietoviraston Nimipalvelun mukaan Suomessa on tai on ollut alle 16 Hovatoff-nimistä henkilöä. Tarkan lukumäärän puuttuminen johtuu siitä, että kovin pieniä nimimääriä ei ilmoiteta täsmällisesti:

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimihaku.asp?L…

Nimeä ei löytynyt sukunimikirjoistamme tai muistakaan lähteistä. Se on yhtenä nimenä Pirjo Mikkosen selvityksessä (”Otti oikean sukunimen” Vuosina 1850–1921 otettujen sukunimien taustat, 2013), jossa on selvitelty nimenvaihdoksia ja niiden syitä. Sukunimi Hovatoff on selvityksen mukaan vaihdettu nimiin Heino ja Hietala. Muitakin lähteitä löytyi, joissa nimi oli vaihdettu suomenkieliseen nimeen.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hovatoff on muunnos nimestä Hovatov, jonka loppu -tov on tyypillinen venäläinen nimen loppu; venäjäksi nimi on Ховатов. Hovatov mainitaan arikelissa "Lisänimestä sukunimeksi: karjalaisen sukunimistön aineksista" (katso https://blogs.helsinki.fi/personal-name-systems/files/2015/11/Lis%C3%A4…). Suosittelen hakemaan etymologiaa nimelle Ховатов.

Etsin verbille ховать käännöstä sanakirjasta, mutta se löytyi vasta synonyymin прятать kautta: piilottaa. Olisikohan Ховатов piilottelija, piilossa eläjä?

Sukunimeä Hovatoff on suomennettu muillakin nimillä. Yksi niistä on Haapasalo. Ilmeisesti suuressa sisaruskatraassa kukin sisaruksista on sukunimeä suomentaessaan ottanut eri sukunimen.

minun nimeä ei ole maailmassa kuin minä ja 2 Yli-Untinen

repikää siittä

jos joku laittaa harvinaisemman niin hyvä