Mikä on Suomen valtion y-tunnus? En tarkoita tätä: "Kotimaan kaupassa viraston arvonlisäverotunniste on ohjeen mukaan Suomen valtion Y-tunnus, joka on 0986674…

Kysytty

Mikä on Suomen valtion y-tunnus?
En tarkoita tätä: "Kotimaan kaupassa viraston arvonlisäverotunniste on ohjeen mukaan Suomen valtion Y-tunnus, joka on 0986674-0."

Vai voiko valtion alv:n tarkoitettua y-tunnusta käyttää valtion y-tunnuksena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen valtiolla on tosiaan tuo mainitsemasi Y-tunnus, jota käytetään kotimaan kaupassa, mutta esimerkiksi EU:n jäsenmaiden välisessä yhteisökaupassa käytetään viraston omaa Y-tunnusta. Tämä käy ilmi osoitteesta http://www.valtiokonttori.fi/uutiskirjeet/public/default.aspx?nodeid=27… löytyvästä ohjeesta ja Valtion kirjanpidon käsikirjasta 2016, joka löytyy osoitteesta http://www.valtiokonttori.fi/kasikirja/Public/download.aspx?ID=94066&GU…{338EAB51-D341-432E-9722-200A16C1E3DD}.

Virastojen omat Y-tunnukset löytyvät luultavasti virastojen omilta nettisivuilta. Vaihtoehtoisesti voit kysyä niitä suoraan virastosta. Jos et tiedä, mitä Y-tunnusta pitäisi käyttää, suosittelisin selvittämään asian suoraan virastosta, jonka kanssa asioit. Valtion kanssa ei kaiketi suoraan asioida vaan tosiaan aina jonkin viraston tai laitoksen kanssa.