Mikä on suomen kielen näyttelijä-sanan etymologia?

Kysytty

Mikä on suomen kielen näyttelijä-sanan etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttelijä-sana tulee verbistä näytellä. Verbi on johdettu sanasta näyttää, joka on johdettu sanasta nähdä. Sana näytellä on esiintynyt jo Agricolan aikana, mutta sen frekventatiivisessa merkityksessä ’näyttää usein, toistuvasti’.

Vuonna 1845 Pietari Hannikainen otti sanan näytellä teatteritermiksi. Muutamaa vuotta myöehmmin myös August Ahlqvist ja Antero Varelius käyttivät sanaa näytelmä.

Teatteriterminä näytellä-sanan kehitys on siis ajalta, jolloin suomen kieleen luotiin sanastoa, jotta kielemme pystyisi vastaamaan kulttuurillisiin tarpeisiin. Tuolloin haluttiin suosia omakielisistä sanoista muodostettuja johdoksia lainasanojen sijaan.

Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja (WSOY, 2004)

https://www.kirjastot.fi/kysy/mika-mahtaa-olla-verbin-naytella?language_content_entity=fi