Mikä on Suomen ensimmäinen sulatejuusto? Koskenlaskijako?

Kysytty

Mikä on Suomen ensimmäinen sulatejuusto? Koskenlaskijako?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa valmistettiin sulatejuustoa ensimmäisen kerran vuonna 1925, jolloin Suomen ensimmäinen sulatejuustotehdas Oy Suomen juusto Ab Lahti aloitti toimintansa. Ilmeisesti ensimmäinen sulatejuusto oli nimeltään Marathon-herkkujuusto. Sitä mainostettiin Lahti-lehdessä loppuvuodesta 1925 "ennen tuntemattomana juustolajina (---), joka esiintyy kaupassa etupäässä pienissä rasioissa paloihin lajiteltuina, joten se on sangen mukavaa käyttääkin".

Tärkein suomalaisen juuston ostajamaa Saksa kiintiöitti pulavuosina tärkeimpien elintarvikkeiden tuonnin ja joidenkin laatujen kohdalla kielsi sen kokonaan. Sulatejuuston raaka-aineeksi tarkoitetut heikkolaatuisemmat tahkojuustot joutuivat tuontikieltoon. Tällöin myös Valio aloitti sulatejuuston valmistuksen kotimaassa. Valion ensimmäiset tuotteet olivat vuonna 1933 aloitettu leikattava Koskenlaskija ja 1934 aloitettu levitettävä Viola.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/3621/Hautaniemi_Matti.pdf?sequence=1

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1429617?page=13&term=Oy&term=Suomen&term=Juusto&term=Ab&term=Lahdessa