Otsikko
Mikä on sukunimi Karjalaisen alkuperäinen muoto?

Kysytty

Mikä on sukunimi Karjalaisen alkuperäinen muoto?

Vastaus

Vastattu

Uuden suomalaisen nimikirjan (1988) mukaan Karjalainen on Savosta lähtöisin oleva sukunimi. Nimi ilmaisi 1500-luvulla, mistä Savoon on tullut asukkaita. Karjalaisia on muuttanut Savosta edelleen Pohjois-Karjalaan ja Kainuuseen.  Eri kirjoitusasuja ovat olleet esimerkiksi Karialai, Kariala, Karialanen, karialaijne ja karialan.

”Karjala”-nimen synnystä ja alkuperästä on esitetty monenlaisia selityksiä. Kielitieteilijä Viljo Nissilän näkemys on, että nimen kantana on germaaninen lainasana karja (<harja, muinaisruotsin haer) ’joukko, ihmisjoukko’. Laatokan etelärannikon varjagikeskusessa 800-1100 luvulla olisi käytetty tätä sanaa ympäröivistä suomensukuisista asukkaista ja vähitellen sanan merkitys olisi laventunut tarkoittamaan koko heimoa. Lisätietoa sukunimestä löytyy esimerkiksi Uudesta suomalaisesta nimikirjan sukunimi-osiosta (Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala, 1988). Nimien taustoja voi tutkia myös Suomen sukututkimusseuran sivuilta (genealogia.fi).