Mikä on sen lintulajin suomenkieleinen nimi, jossa naaras in kana ja koiras on kukko? Siipikarjaan kuuluu muitakin eläimiä.

Kysytty

Mikä on sen lintulajin suomenkieleinen nimi, jossa naaras in kana ja koiras on kukko? Siipikarjaan kuuluu muitakin eläimiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siteeraan Nykysuomen sanakirjaa: kana (Gallus domesticus), kesy kanalintu. Sanaa käytetään joko yksinomaan naaraista tai lajina sekä naaraista että uroksista, kukoista.
Edelleen samasta kirjasta: kukko, perusmerkitys kanan uros

Otavan iso tietosanakirja vuodelta 1963 puolestaan antaa hakusanalle kana seuraavanlaisen selityksen: K e s y k a n a (Gallus domesticus) polveutuu Intian ja Sunda-saarien viidakoissa luonnonvaraisena elävästä bankivakanasta
(Gallus gallus)... Bankivakanasta on kehittynyt lukuisia rotuja, joista suomessa on tunnetuin Suomalainen maatiaiskana.