Mikä on sellainen vanhankansan lastenloru/satu , missä on muistaakseni joku kana joka juoksee jonkin asian takia jotain kyselemässä eri paikoista ja aina saa…

Kysytty

Mikä on sellainen vanhankansan lastenloru/satu , missä on muistaakseni joku kana joka juoksee jonkin asian takia jotain kyselemässä eri paikoista ja aina saa vastaukseksi "Eeenn anna, een anna..." ja taas satu jatkuu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on kaiketikin vanha kansanruno kukon ja kanan saunamatkasta (Kukon ja kanan saunamatka). Runosta näyttäisi olevan useita versioita ja runo esiintyy myös usealla eri nimellä. . Runo löytyy esimerkiksi teoksista Kolmas lukukirjani (toim. Lauri Viljanen, useita painoksia), Lennä, lennä leppäkerttu : tuttuja lastenrunoja ja -loruja (koonnut Helvi Karahka, useita painoksia).

https://finna.fi/

3 ääntä

Kommentit

Tulee mieleen "Pieni punainen kana" -satu, jossa PP-kana löytää viljansiemeniä. Hän kysyy kolmelta neljältä maatilan eläimeltä, kuka haluaisi auttaa häntä muokkaamaan pellon / kylvämään siemenet / korjaamaan sadon / viemään jyvät myllyyn / hakemaan jauhot myllystä / leipomaan leipää.

– Kaikkiin kysymyksiin eläimet vastaavat: "Eeeen minä."

...mutta kun leipä on valmista ja tuoksu kantautuu ulos, on jokainen elikko valmis auttamaan syömisessä.

Pieni punainen kana syö leivän kumminkin tyytyväisenä itse, kun kerran teki kaikki työtkin.