Mikä on se lasten- tai nuorten pikku kirja, jossa romanit kaappaavat suomalaisen(?) pojan (Beppo?,) ja hän joutuu heidän mukanaan pitkälle matkalle ympäri…

Kysytty

Mikä on se lasten- tai nuorten pikku kirja, jossa romanit kaappaavat suomalaisen(?) pojan (Beppo?,) ja hän joutuu
heidän mukanaan pitkälle matkalle ympäri Euroopan? Käydään muun muassa Dalmatiassa. Espanjassa poika joutuu härkätaisteluareenalle ja onnistuu aseellaan surmaamaan härjän ja hänestä tulee juhlittu sankari. Pojalla oli pieni lemmikkiapina (jonka nimi saattoi olla Beppo).
Olen nähnyt kirjan joskus 1950-luvulla.

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja lienee Børge Janssenin Niilo Grubben seikkailut : kertomus mustalaisista ja hevosvarkaista. Siinä kiertävä romaniseurue sytyttää tuleen Lögumin kartanon ja ryöstää kartanonherran pojan. Beppo on yksi kirjan henkilöistä, ja sen sivuilla tavataan myös kenraali Irvisuuksi kutsuttu apina. Tanskalaiskirjailijan teos ilmestyi suomeksi ensimmäisen kerran Otavan kustantamana vuonna 1905. Toinen painos julkaistiin 1928 ja kolmas vuonna 1954.