Mikä on satu, jossa prinsessa suutelee sammakkoa? Olen lukenut sen tai minulle on luettu kuvakirjasena, ehkä isompanakin, 50-luvulla, ehkä 55-58.Kirjassa kuva…

Kysytty

Mikä on satu, jossa prinsessa suutelee sammakkoa?
Olen lukenut sen tai minulle on luettu kuvakirjasena, ehkä isompanakin, 50-luvulla, ehkä 55-58.Kirjassa kuva, jossa prinsessa juoksee metsäpolkua ja toinen, jossa mukana sammakko lähteen äärellä. Kuka kirjoittaja? Grimmin veljekset? Mikä prinsessan nimi? Kultakutri?
Onko sadun nimi mahdollisesti Prinsessa Kultakutri?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satu prinsessasta ja sammakoksi loihdutusta prinssistä tunnetaan parhaiten Grimmin veljesten Lasten- ja kotisaduissa julkaistuna versiona. Grimmien sadun nimi on Sammakkokuningas ja Rautainen Heikki (joissain suomennoksissa Rauta-Heikki). Tässä prinsessa ei kuitenkaan suutele sammakkoa, vaan heittää sen seinään. Kyseiseen satumotiiviin paneutuneiden tutkijoiden mukaan suudelma-aihe on peräisin tarinan angloamerikkalaisista varianteista, jotka  - erotuksena Grimmin veljesten tulkinnasta -  tunnetaan tavallisesti nimellä Sammakkoprinssi. Yhteistä näille versioille on se, että prinsessa on tavallisesti vain "kuninkaantytär" tai "prinsessa" - hänen nimeään ei mainita.

Tunnetuin Prinsessa Kultakutri lienee Topeliuksen samannimisen sadun päähenkilö, Persian kuninkaan tytär, jonka Lapin noita Hirmu ryöstää. Tässä sadussa ei ole sammakoita lainkaan. Sitä vastoin Ethel Törnrothin keijukaiskuningattaren tyttärestä kertovassa Prinsessa Kultakutrissa tavataan sekä sammakko Köntti että prinssi Peloton, mutta ymmärtääkseni tähän tarinaan ei sisälly lainkaan muodonmuutosteemaa.

Tutkin toiveikkaasti 50-luvulla ja sitä ennen julkaistuja Sammakkokuninkaan tai Sammakkoprinssin sisältäviä kuvitettuja satukokoelmia ja kuvakirjoja, mutta valitettavasti haaviini ei tarttunut ainoatakaan kysymyksessä kuvaillun kaltaista teosta. Läheskään kaikkia mahdollisia julkaistuja versioita ei käytettävissäni ollut, joten toivoa oikean kirjan löytymisestä ei kannata heittää. Ehkäpä joku tämän palstan lukijoista tunnistaa teoksen ja osaa opastaa oikeille jäljille.