Mikä on sanan ”rokote” etymologia?

Kysytty

Mikä on sanan ”rokote” etymologia?

Vastaus

Vastattu

'Rokote' on johdettu sanasta 'rokko', millä tarkoitetaan rokkotautia, rakkoa, rakkulaa, rokkotaudin nostamaa näppylää.

Lähde:
"Suomen sanojan alkuperä - Etymologinen sanakirja R-Ö" (SKS, 2000)

14 ääntä

Kommentit

Ensimmäinen rokote valmistettiin isorokkoa varten, ja siinä käytettiin aluksi lehmärokkovirusta, kunnes päädyttiin vaccinia-viruksen käyttöön. Siksi rokote on englanniksi vaccine. (katso https://fi.wikipedia.org/wiki/Isorokkorokote)

Rokottamista edelsi innokulaatio tai variolaatio, jossa käytettiin elävää isorokkovirusta (tosin viruksia ei tunnettu vaan käytettiin paiseesta saatua eritettä). Tämä tosin ei ollut vaaraton vaan siinä oli n. 2 % kuolleisuus. Onko suomen sana rokotus jäänne tuosta? Variolaatiota täytettiin Kiinassa jo 500-1000 vuotta sitten. Eurooppaan se saapui 1700-luvulla. Isorokkorokote keksittiin 1796.