Mikä on sanan otmen etymologia? Esiintyy mm. itäsuomalaisen järven nimessä.

Kysytty

Mikä on sanan otmen etymologia? Esiintyy mm. itäsuomalaisen järven nimessä.

Vastaus

Vastattu

Otmen-sanaa esiintyy tosiaankin Joensuun alueella muutaman järven (Keski-Otmen, Ala-Otmen ja Otmenenjärvi) sekä vaaran (Otmenvaara) nimissä. Nämä kaikki sijaitsevat lähellä toisiaan. Muualta Suomesta en vastaavaa nimeä löytänyt.

Otmen-sanaa ei löytynyt mistään tarkistamistani lähteistä. Tutkimieni lähteiden joukossa ovat Suomen etymologisen sanakirjan verkkoversio (Kotus), Suomen sanojen alkuperä - Etymologinen sanakirja, L-P (SKS, 1995) sekä Suomalainen paikannimikirja (Karttakeskus, 2007, saatavilla myös verkossa: https://kaino.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk63/SuomalainenPaikannimi…).

Tutkin myös murresanakirjoja, saamen kielien sanakirjoja sekä karjalan kielen sanakirjaa. Venäjän kielen sanakirjan avulla pääsin kenties lähimmäksi. Venäjän kielessä on sana otmena (отмена), jolla viitataan peruutukseen, lakkauttamiseen ja mitätöintiin. Koska järvien ja vaaran sijainti on rajan tuntumassa, voisi nimitys olla peräisin juuri venäjän kielestä. Tämä toki on vain arvaus. Tarkempaa tietoa saavuttaakseen tulisi tuntea paikallishistoriaa tarkemmin.

Nimistöntutkimuksella on Suomessa pitkät perinteet. Sitä on harjoitettu ainakin 1600-luvulta asti. Paikannimien etymologiaa on kartoitettu kattavasti ruotsinkielisillä alueilla, Kainuussa, Kymenlaaksossa, Lounais-Hämeessä, Oulussa ja luovutetussa Karjalassa. Sen sijaan esimerkiksi Suomen Karjalan alue odottelee edelleen kattavaa nimistönselvitystä. Ehkä tästä syystä arvausta tarkempaa vastausta otmen-sanan etymologiaan ei vielä löytynyt.