Mikä on sanan "nuotio" etymologia?

Kysytty

Mikä on sanan "nuotio" etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kieltieteilijät eivät ole pystyneet selvittämään nuotio-sanan alkuperää.

Aiemmin on arveltu, että kyseessä voisi olla venäläinen tai germaaninen laina, mutta kumpaakaan selitystä ei nykyään pidetä uskottavana. Venäjän sana nódja on ilmeisesti lainaa itämerensuomesta. Myöskään germaaniselta puolelta ei ole löytynyt äänteellisesti uskottavaa lähtömuotoa.

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 2 : L-P (päätoimittaja Ulla-Maija Kulonen, SKS, 1995)

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/mika_palaa

3 ääntä

Kommentit