Mikä on Pyynikin näkötornin vieressä oleva pieni punainen puurakennus?

Kysytty

Mikä on Pyynikin näkötornin vieressä oleva pieni punainen puurakennus?

Vastaus

Vastattu

Tampereen kaupungin tilapalvelujen mukaan rakennus on Tampereen kaupungin omistama ja asumiskäytössä, tällä hetkellä siinä asuu yksityishenkilö vuokralla. Rakennus on ollut olemassa jo ennen nykyistä graniittista näkötornia, joka valmistui vuonna 1929.

Pyynikin näkötornin vaiheista voi lukea Anne Volasen artikkeleista Tammerkoski-lehdestä. "Harjuteitä ja maisemia" -artikkelin mukaan ensimmäisen näkötornin rakentamisen valmistelu alkoi marraskuussa 1887. Tornin kupeeseen suunniteltiin torninhoitajan asuntoa ja keittiörakennusta ja suunnitelma myös toteutui, sillä myöhemmin todetaan, että "torni ja sen vieressä oleva vahtimestarin tupa keittiöineen oli tullut maksamaan 4500 markkaa". Onko kysymyksessä juuri tuo punainen puurakennus, siitä en löytänyt varmaa tietoa.

Lähteitä:

Volanen, Anne: Harjuteitä ja maisemia : Pyynikin ensimmäinen näkötorni matkailukohteena (Tammerkoski 2008 : 5, s. 6-8)

Volanen, Anne: Näköaloja ja virkistyksen keitaita : Pyynikin toinen näkötorni matkailukohteena (Tammerkoski 2008 : 6, s. 10-11)