Mikä on paras puumateriaali ja rakenne leikkuulaudalle? Ymmärtääkseni leikkuulaudan ei kannata koostua yhdestä laatasta, mutta mikä on hyvä? Nykyään löytyy…

Kysytty

Mikä on paras puumateriaali ja rakenne leikkuulaudalle? Ymmärtääkseni leikkuulaudan ei kannata koostua yhdestä laatasta, mutta mikä on hyvä? Nykyään löytyy shakkikuviollisia yms. Tiikki tuntuu saavan useilta kehuja, mutta muillekin löytyy omat tukijansa.

Onko olemassa kirjallisuutta (suomeksi tai englanniksi) keittiövälineistä, joissa keskitytään materiaaleihin, muotoihin (kahvan yms.) jne.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On mahdotonta antaa yksiselitteistä vastausta kysymykseen mikä on paras puumateriaali ja rakenne leikkuulaudalle. Mielipiteitä löytyy monia. Yleensä suositellaan jotakin kestävimmistä puulajeista (esim. tammi tai pyökki). Usein myös sanotaan, että poikkisyin leikatusta puusta valmistettu lauta kestää parhaiten kulutusta.

Lisäksi luulisi leikkuulaudan käyttötarkoituksen (ts. mitä sen päällä on tarkoitus leikata) ainakin jossakin määrin määrittävän myös sen valmistusmateriaalin.

Mutta joka tapauksessa leikkuulaudoista löytyy tietoa puutyö-aiheisista käsikirjoista, kuin myös kirjoista joiden aiheena ovat keittiön työvälineet. Aiheesta löytyy tietoa ainakin seuraavista Vaski-kirjastojen kokoelmiin kuuluvista teoksista:

Wass, Gösta: "Nikkarin aapinen" (1992)
Vartianen, Pertti: "Opimme nikkaroimaan" (1982)
"Tee se itse : käsikirja" (1979)
"Tekniset käden taidot [1]" (2005)
Kiikka, Kaija: "Vispilästä vokkiin" (2001)
Jokinen, Päivi: "Ammattikeittiön laitteet ja työvälineet" (2002)

Myös seuraavat aikakauslehtiartikkelit käsittelevät aihetta:

Metsälehti 2011: 10, 58-60 "Vahvaa ja värikästä"
Teho 2005: 3, 21 "Valitsisinko puisen vai muovisen leikkuulaudan?"

Lisäksi netistä löytyy mm. seuraavat aihetta käsittelevät sivut:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cutting_board

http://www.ruokala.net/oppaat/puisen-leikkuulaudan-hankinta-ja-hoitoohj…

http://www.cookingforengineers.com/article/17/Cutting-Boards

http://literaryworkshop.wordpress.com/2011/12/18/homemade-woodenware-pa…

13 ääntä

Kommentit

Joskus omistin ikean ja muiden valmitajien liimalautoja, niillä oli tapana katketa. Nyt useamman vuoden olen omistanut yhdestä puusta valmistetun laudan. Välillä saattaa vähän käpertyä, eli keskiosa pari milliä ylempänä. Mutta tuo käyryys ei ole haitannut. Suosittelen yhdestä puusta valmistettuja. Puusta en ole ihan varma, että mitä on, mutta tumman ruskeata, eikä ole ihan keskeltä puuta otettu vaan reunasta, mutta leveyttä silti 30 cm.

Havupuut ovat pehmeitä, mutta niiden pihka on antibakteerista. Niinpä hygieenisin leikkuulauta on mäntylauta, joka on niin paksu, että siitä voi muutaman kerran höylätä rasvaa imeneen likaisen pinnan pois.