Mikä on päivittäisellä asiakasmäärällä mitattuna Suomen suurin lounasravintola? Kysymys tuli mieleeni, kun Oulun yliopiston keskustakampuksen suunnitelmissa…

Kysytty

Mikä on päivittäisellä asiakasmäärällä mitattuna Suomen suurin lounasravintola? Kysymys tuli mieleeni, kun Oulun yliopiston keskustakampuksen suunnitelmissa uuden kampuksen 6 100 henkilöä palvelisi vain yksi ravintola.

Vastaus

Vastattu

Yksittäisten ravintoloiden asiakasmääristä ei ole julkista tilastoa, joten Suomen suurinta lounasravintolaa en pysty nimeämään. Mikäli ravintola pyrkii palvelemaan mahdollisimman suurta asiakasmäärää, on sillä oltava paljon asiakaspaikkoja ja paikkojen täyttö tehokasta eli lounasaikana saada ravintolan paikat täytettyä useampaan kertaan. Yksi ravintola voi palvella isoakin joukkoa varsinkin oppilaitosten tiloissa, koska esim. opiskelijoiden ruokailutauot ovat yleensä lyhyitä ja siten asiakkaiden vaihtuvuus nopeaa. En kuitenkaan osaa ottaa kantaa, pystyykö yksi ravintola palvelemaan 6100 henkilöä.