Mikä on oikea muoto sanan puu omistusmuodosta, onko se puideni vai puitteni?

Kysytty

Mikä on oikea muoto sanan puu omistusmuodosta, onko se puideni vai puitteni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suomen kielen perussanakirja” (2. osa; Valtion painatuskeskus ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1992) kertoo, että sana ”puu” taipuu samalla tavalla kuin ”maa”. Monikon genetiiville on kaksi vaihtoehtoista taivutusmuotoa: ”puiden” ja ”puittein” (vrt. ”maiden” ja ”maitten”). Omistusliitteen lisäämällä taivutusmuodoiksi saadaan siis ”puideni” ja ”puitteni”. Molemmat siis käyvät.

2 ääntä

Kommentit

Ei "puittein", vaan " puitten".

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/puu
yks. nom. puu
yks. gen. puun
yks. part. puuta
yks. ill. puuhun
mon. nom. puut
mon. gen. puiden, puitten
mon. part. puita
mon. ill. puihin