Mikä on oikea adjektiivi sanalle neulanen? Esimerkiksi miten tulisi ilmaista, että havupuun neulanen on sininen tai keltainen? Olen nähnyt jossain jutussa…

Kysytty

Mikä on oikea adjektiivi sanalle neulanen? Esimerkiksi miten tulisi ilmaista, että havupuun neulanen on sininen tai keltainen? Olen nähnyt jossain jutussa ilmaisun sinineulasinen. Onkohan se oikea muoto?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja ei tunne sanaa neulasinen, eli se ei liene oikea muoto, vaikka sitä käytetäänkin. Sinineulasinen-muodossa on ehkä otettu mallia punakukkainen-tyyppisistä adjektiiveista.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

Paras asiantuntemus on Kotimaisten kielten keskuksessa. Alla linkki heidän Kielineuvonnan puhelin -sivulleen:

https://www.kotus.fi/palvelut/kieli-_ja_nimineuvonta/kielineuvonnan_puhelin

2 ääntä

Kommentit

Kielitoimiston sanakirja sisältää rajallisen valikoiman yleiskielen keskeisintä sanastoa. Sen ohjesivuilla todetaan muun muassa, että jonkin sanan puuttuminen sanakirjasta ei tarkoita että sanaa ei olisi olemassa!

Kielitoimiston sanakirjassa on mm. niukkaravinteinen, rentovartinen, sinikantinen, valkotäpläinen. Poikkeavatko nämä rakenteeltaan jotenkin sanasta sinineulasinen tai pitkäneulasinen?

Nykysuomen sanakirjassa (osa III) on mm. lyhytneulasinen, pitkäneulasinen, tiheäneulasinen (hakusana -neulasinen). Eikö "liene oikea muoto"?

Katso www.kielitoimistonsanakirja.fi, päävalikosta kohta "Tietoa sanakirjasta" ja sen alta "Mikä on kielitoimiston sanakirja?"
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?portal/fi/aboutkts2.h…

Tällaista:
Kielitoimiston sanakirjan tarkoituksena on kuvata suomen nykyisen yleiskielen keskeiset sanavarat. Sanakirjaan ei voi sisällyttää kaikkia kielen sanoja. Esimerkiksi yhdyssanoja ja johdoksia voidaan muodostaa suomen kielessä lähes rajattomasti. Hakusanoiksi on valittu näistä sanatyypeistä merkityksensä ja käyttönsä kannalta keskeisimmät, ja ne antavat mallia muiden sanojen muodostamiselle.
Siitä, että jotakin sanaa ei ole sanakirjassa, ei voi tehdä sellaista päätelmää, että sanaa ei ole olemassa tai että sitä ei ole ”hyväksytty” sanakirjaan.

(Eikö kirjaston tietopalveluammattilaisten koulutukseen kuulu enää sellaista, että tulisi tutustua tiedonlähteenä olevien hakuteosten käyttöohjeisiin?)