Mikä on nimen Niia alkuperä? Entä milloin Niia voisi viettää nimipäivää?

Kysytty

Mikä on nimen Niia alkuperä? Entä milloin Niia voisi viettää nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Niia on Suomessa suhteellisen harvinainen nimi. Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa on ollut vuosivälillä 2010–2019 yhteensä 65 Niia-nimistä henkilöä. Tarkemmat nimitilastot löytyvät Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta. Niia löytyy myös Etunimet.net-verkkosivuston Harvinaisten poikien ja tyttöjen nimet -listalta.

Niia-nimen alkuperää on vaikea selvittää varmasti. Etunimet.fi-verkkosivuston mukaan Niia tai Nia on Suomessa ollut yleensä lyhentymä nimistä Nehemia, Ananias, Sefanja tai Eugenia (ks. Etunimet.net). Se saattaa mahdollisesti olla myös muunnos nimestä Niina tai Miia. Niia-nimelle ei ole omaa nimipäivää suomalaisessa nimipäiväkalenterissa. Sopivia nimipäiviä saattaisivat olla esimerkiksi 30. huhtikuuta, jolloin on Miian nimipäivä, tai vaihtoehtoisesti 26. lokakuuta, jolloin on Niinan nimipäivä. Myös 16. kesäkuuta saattaisi tulla kysymykseen, sillä se on ruotsinkielisen nimipäiväkalenterin mukaan Eugenian nimipäivä.

13 ääntä

Kommentit

Itse valitsin tämän Niia nimen tyttärelle kun luin jostain, että se swahilin kielellä on 'tarkoitus'. Pappi sanoi ristiäisten yhteydessä Niian tarkoittavan lahjaa 🤔