Mikä on nimeltään se tekstinlukulaite, josta puhuja näkee tekstinsä menettämättä katsekontaktia yleisöön?

Kysytty

Mikä on nimeltään se tekstinlukulaite, josta puhuja näkee tekstinsä menettämättä katsekontaktia yleisöön; nähty ainakin USA-presidenttien puhujanpöntön kahta puolta ja nyt viimeksi Marinin puhuessa NYKissä 17.5. Molemmat "lunttilevyt" näkyvät selvästi kuvista hs.fi ja aamulehti.fi.

Vastaus

Vastattu

Laite on nimeltään teleprompteri tai lyhyemmin pelkkä prompteri.

Ks. esim. Wikipedia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Teleprompteri

2 ääntä

Kommentit

Linkki johtaa Wikipedian artikkeliin, jonka mukaan (tele)prompteri on "tekstiä televisiokameran linssin eteen heijastava lukulaite, joka on tarkoitettu apuvälineeksi kameran edessä esiintyvälle henkilölle".

Kyseisessä tv:n välittämässä ja vanhemmissa vaikkapa Obama-tallenteissa puhuja ei katso edessään olevaan kameraan, vaan kääntelee päätä edestakaisin oikealle ja vasemmalle; katse pysähtyy kummallakin laidalla hetkeksi "näyttölevyihin" joiden takana ei sivusta katsottuna näy kameraa.

Wikipedian artikkelista löytyy linkki englanninkieliselle sivulle, joka on paljon laajempi kuvaus, mutta nopealla vilkaisulla minäkään en löydä sen kuvista sitä läpinäkyvää muovista tekstinheittolevyä (?), jonka näen silloin tällöin uutisvideoissa.