Mikä on nimeltään lastenkirja, jota olen lukenut ainakin 90-luvulla? Siinä oli muistaakseni Leevi ja Maria -nimiset vanha mies ja nainen, ja jos oikein muistan…

Kysytty

Mikä on nimeltään lastenkirja, jota olen lukenut ainakin 90-luvulla? Siinä oli muistaakseni Leevi ja Maria -nimiset vanha mies ja nainen, ja jos oikein muistan, he olivat sisarukset eivätkä aviopari. Kirjassa tapahtui ainakin sellaista, että Leevi antoi pikkupoikien leikkiä lakillaan.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on Bénédicte Lafartén lastenkirja Koppilakki ja pullatäti (Passe-casquette et petits gâteaux, suom. Pirjo Santonen, Kustannus-Mäkelä, 1992). Kirja kuuluu Osaan jo lukea -sarjaan.

Kirjan sisältö on kuvattu lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannassa näin: "Vanhat sisarukset Leevi ja Maria käyvät joka iltapäivä kävelyllä koulun luona. Leevi pelaa poikien kanssa koppilakkia ja Maria jakelee leivonnaisia. Mutta kotona he vain riitelevät."

Kirja kuuluu lukuisien kirjastojen kokoelmiin, myös sinun kirjastoalueellasi.

https://www.finna.fi/

https://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta