Mikä on monikkosynnytysten maailmanennätys?

Kysytty

Mikä on monikkosynnytysten maailmanennätys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdestä synnytyksestä eloon jääneiden vauvojen ennätyslukumäärä on tällä hetkellä seitsemän. Historia tuntee varmuudella ainakin kolme tapausta, joissa seitsemäiset ovat selvinneet elossa synnytyksestä. Vuonna 1997 yhdysvaltalainen Bobbie MacCaughey synnytti neljä poikaa ja kolme tytärtä. Yhdysvalloissa on myös toinen seitsemäisten tapaus, jolloin Nikem Chukwu synnytti kuusi tyttöä ja kaksi poikaa. Näistä kevyin vauva menehtyi pian synnytyksen jälkeen. Kolmas tunnettu tapaus on saudiarabialainen Hasna Mohammed Humair, jolle syntyi neljä poikaa ja kolme tyttöä vuonna 1998.

Historia tuntee suurempiakin monikkosynnytyksiä, mm. Australiassa syntyi vuonna 1971 yhdella kerralla yhdeksän lasta, jotka kuitenkin kuolivat pian synnytyksen jälkeen. Vastaavanlaisia tapauksia on ollut myös tämän jälkeenkin, mutta henkiinjääneiden määrä on ollut aina alhainen.

Lähivuosien aikana monikkosynnytysten määrät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti ja edellä mainitut ennätykset tullaan rikkomaan varmasti lähiaikoina.

Lähteet:

"Guinness World Records 2007" (Sanoma Magazines, 2006)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/239458.stm

17 ääntä
Asiasanat

Kommentit

johtusko viakrasta