Mikä on Lemminkäisen äidin nimi?

Kysytty

Mikä on Lemminkäisen äidin nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lemminkäisen äidillä, kuten monella muullakaan Kalevalan hahmoilla ei ole erisnimeä. Lemminkäisestä itsestään käytetään usein määrettä lieto, joka tarkoittaa pehmeää, mutta myös kevytmielistä. Lemminkäinen kuvataan sotaisana naistenmiehenä, joka ryöstää Saaresta itselleen kauniin morsiamen Kyllikin, jonka kuitenkin pian jättää ja lähtee kosimaan kauniiksi kuvattuja Pohjolan neitoja.

Lemminkäisen äiti on kaiken kärsivän, mutta rakastavan äitihahmon arkkityyppi. Lemminkäisessä itsessään yhdistyy yleismaailmallisia myyttejä esimerkiksi vuodenkierrosta (kuolema ja uudelleen syntyminen).

Kirjailija Eino Kemppainen antaa kansanrunoteoksessaan Sankari väkevä (1918) Lemminkäisen äidille etunimen Lemmi, mutta tätä nimitystä ei tosiaankaan Lönnrotin kokoamassa Kalevalassa esiinny.

Wikipediasta löytyy hyvä lista Kalevalan hahmoista ja runot, joissa he esiintyvät. https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Kalevalan_henkil%C3%B6ist%C3%A4

Lemminkäisen tarinasta on hyvä tiivistelmä tässä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lemmink%C3%A4inen