Mikä on leikinlaskun etymologia? Laskea leikkiä?

Kysytty

Mikä on leikinlaskun etymologia? Laskea leikkiä?

Vastaus

Vastattu

Leikinlasku lienee tosiaan johdettu sanonnasta "laskea leikkiä", niin kuin kysymyksessä arvellaan. Laskea on tässä esimerkiksi puheen yhteydessä käytetyssä merkityksessä 'antaa tulla, laskettaa, suoltaa, syytää'. Samantapainen sanonta on "laskea luikuria". Luikurinlaskuakin näkee ja kuulee silloin tällöin leikinlaskun tapaan käytettävän, vaikka sanakirjoihin saakka se ei ole päätynyt - toisin kuin leikinlasku.

Kielitoimiston sanakirja
Pirkko Muikku-Werner, Jarmo Harri Jantunen, Ossi Kokko, Suurella sydämellä ihan sikana : suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja

2 ääntä

Kommentit

Vastaaja: "Luikurinlasku ei ole päätynyt sanakirjoihin saakka."
Yleiskielen sanakirjat Kielitoimiston sanakirja (2006-2021) ja sen edeltäjä Suomen kielen perussanakirja (1990-1994) on suunniteltu suomenkielisten tai muuten kieltämme hyvin tuntevien käyttöön.
Monipuolista sananmuodostustamme vähänkään tuntevalle suomalaiselle on selvää, että sanakirjoihin ei voida ahtaa joka ikistä yhdyssanaa, joka on loogisesti muodostettu ja jolle on hakusanoissa jo malli. "Laskea luikuria" on molemmissa teoksissa ja oli jo historiallisessa Nykysuomen sanakirjassa (1954). Luikurinlasku on muodostettu samalla logiikalla kuin leikinlasku, joten jälkimmäinen käy malliksi "oikeanlaisesta" yhdyssanasta.

Kysymyksessä kaivataan etymologiaa. Kirjastot ovat monesti vastanneet, mitä tietoja löytyi etymologisista sanakirjoista - joihin vastaajan ilmoittamat lähteet eivät kuulu.

Sananlasku? Laskea sanoja?