Mikä on länkä? Ilmeisesti liittyy jotenkin säähän (sateeseen?), mutta muuta en osaa asiayhetydestä päätellä… –Laaipppa utuinen ilma, Luoppa pilvi pikkarainen,…

Kysytty

Mikä on länkä? Ilmeisesti liittyy jotenkin säähän (sateeseen?), mutta muuta en osaa asiayhetydestä päätellä…

–Laaipppa utuinen ilma,
Luoppa pilvi pikkarainen,
Länkä lännestä lähetä,
Etelästä ennättele,
Vihmo vettä taivosesta, –

(lainaus Suomen kansan vanhoista loitsurunoista)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Länkä-sanan varsinainen merkitys on "käyrä, koukistunut", mutta kysymyksen kansanrunokatkelmassa ei ole kyse tästä. Loitsun "länkä" on alkusointua tavoitteleva tilapäismuodoste, joka merkitsee pilvenlonkaa: "-- nosta lonka luotehesta, länkä lännestä lähetä." (Kalevala, 45. runo, 324-5).

Lähteet:
Raimo Jussila, Kalevalan sanakirja
Aimo Turunen, Kalevalan sanat ja niiden taustat

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minulla on mielikuva, että äitini sanoi aina pilvenlänkä mustasta pilvestä, joka enteili sadetta. Poutapilvi oli pilvenlonka. Äiti oli syntynyt v. 1902 Limingassa.