Mikä on laivan ja veneen ero?

Kysytty

Mikä on laivan ja veneen ero?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Veneen ja laivan ero näyttäisi olevan veteen piirretty viiva.

MOT Kielitoimiston sanakirja määrittelee termit seuraavasti:

Laiva = suurehko meri- tai sisävesialus
Vene = pienehkö vesikulkuneuvo

Uusi tietosanakirja Factum määrittelee termit:

Laiva = Suurehko vedessä kulkeva alus jossa on oma kuljetuslaite. Laivat voidaan jaotella liikkumisenergian, käyttötarkoituksen tai lastin mukaan.
Vene = Pieni soudettava, purjehdittava tai moottorikäyttöinen vesikulkuneuvo

Tietoja saa esimerkiksi
Factum [4] : uusi tietosanakirja, Porvoo 2004
Factum [8] : uusi tietosanakirja, Porvoo 2004
MOT Sanakirjasto:
http://www.kielikone.fi/fi/Tuotteet/ (käytössä vain kirjastossa)

8 ääntä

Kommentit

Miten määritellään suurehko vedessä kulkeva alus