Mikä on lainatuin kirja? Ja koska tulee lainattavaksi uusi versio Anne Frankin päiväkirjasta?

Kysytty

Mikä on lainatuin kirja? Ja koska tulee lainattavaksi uusi versio Anne Frankin päiväkirjasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainatuimmat kirjat hiukan vaihtelevat kirjastoittain, mutta aika hyvän kuvan saa Kirjakauppaliiton internetsivuilta, joilta löydät "Mitä Suomi lukee"-listat osoitteesta: http://www.booknet.cultnet.fi/puntari/suomi/index.htm Viimeisin lista, jossa on mukana kaunokirjallisuus ja nuortenkirjallisuus, on viikolta 48/1999.

Kirjastojen listat tietysti hiukan poikkeavat edellä mainitusta, koska meillä kiertävät myös vanhata kestosuosikit (esim. nuortenkirjoista sarja "Sweet Valley High" on tällä hetkellä megasuosittu).

Toinen kysymyksesi koski Anne Frankista kertovaa "Nuoren tytön päiväkirjaa". Kirjasta on säännöllisin väliajoin ilmestynyt uusintapainoksia. Viimeisin on vuodelta 1999 kovakantisena julkaistu 17.painos (Tammen kustantama) ja tänä vuonna on ilmestymässä - ehkä jo ilmestynytkin, koska ilmestymisajaksi on ilmoitettu Helmikuu/2000. Tämä uusin tulee olemaan nidottu eli pehmeäkantinen versio.