Mikä on Kirsi Kunnaan paikka suomen kirjallisuuden historiassa?

Kysytty

Mikä on Kirsi Kunnaan paikka suomen kirjallisuuden historiassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirsi Kunnas on suomalaisen lastenrunouden ja riimittelyn uranuurtajia. Hänen tunnetuimmista teoksistaan on otettu kymmeniä painoksia, niitä on käännetty useille kielille ja runot ja tarinat ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle. Kunnas on sekä suomalaisen sadun että lastenlyriikan uudistaja. Hän on kirjoittanut myös useita runokokoelmia aikuisille. Kirjailijantyönsä lisäksi Kirsi Kunnas on myös merkittävä kulttuuripersoona, joka on nostanut esille lukemisen merkitystä, runoutta ja lapsille ääneen lukemisen tärkeyden.

Kirsi Kunnaksesta löytyy nettitietoa mm. Tampereen kaupunginkirjaston ylläpitämästä pirkanmaalaisten kirjailijoitten tietokannasta: http://www.tampere.fi/kirjasto/pirkanmaankirjailijat/kunnas.htm
tai Suomen nuorisokirjailijoitten sivuilta http://www.nuorisokirjailijat.fi/main.php?s=k&k=57

Hänestä on tietoja myös seuraavissa kirjoissa:
- Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 3 (2001)
- Suomalainen satu 1 : kehittäjiä ja kehityslinjoja (2010)
- Similä, Markus: Varttuneet vaikuttajat (2011)