Mikä on kirjaston ydinkokoelma? Annatko vinkkejä teoksista, joista löytyy tietoa ydinkokoelman käsitteestä?

Kysytty

Mikä on kirjaston ydinkokoelma? Annatko vinkkejä teoksista, joista löytyy tietoa ydinkokoelman käsitteestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansalliskirjasto tiedotti kesällä 2002 kirjastojen digitointiohjelmasta, jolla pyritään saamaan laajat tietovarannot Internetiin. Tällaiset kulttuuriperinnön ydinkokoelmat ylittävät instituutio- ja aineistorajat. Esimerkki ydinkokoelmasta on Suomen historiallinen sanomalehtiarkisto http://digi.lib.helsinki.fi/. Digitointiohjelman tavoitteena on Suomen historiallinen digitaalinen tietopankki, joka käsittäisi Suomen keskiajan, Ruotsin vallan ajan sekä 1800-luvun suomalaisen yhteiskunnan. Helsingin yliopiston kirjaston Mikrokuvaus- ja konservointilaitos vastaa digitointitoiminnasta ja on tiiviisti mukana kansaivälisessä toiminnassa kuten Euroopan Unionin eEurope - Tietoyhteiskunta kaikille ohjelmassa.

Uusinta tietoa aiheesta on teoksessa Knowledge society in progress: evaluation of the Finnish Electronic Library
Helsinki : Edita, 2003. Siinä on viitteitä suomenkielisiin julkaisuihin. Suosittelen myös Heidi Huuhtasen kirjaa Tietoyhteiskuntaa rakentamassa
Helsinki : Tieke Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus, 2000, sillä siinä on hyvä lähdeluettelo.
Taustaa löydät myös Kai Ekholmin kirjasta Digitalisoituva julkaisukulttuuri / Kai Ekholm, Aki Järvinen
Tampere : Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus, 1999.
Kuntapuntari 1/2001 on Tietoyhteiskunnan ja alueellisen keskittymisen teemanumero.
Aineiston saatavuuden näet HelMet-kirjastojen (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) aineistohausta
http://www.helmet.fi/ . - Täsmennätkö kysymystä, jos näistä tiedoista ei ole Sinulle apua? Laitan Sinulle tähän vielä Kansallikirjasto tiedottaa -verkkoliitteen osoitteen http://www.lib.helsinki.fi/ajankohtaista/kktiedottaa/. Se on käytössäsi yleisten kirjastojen Internet-koneilla.