Mikä on kirjaston mielipide/kanta teoksissa esiintyviin rasistisiin tai tiettyjä ihmisryhmiä loukkaaviin kommentteihin? Ajattelen novelleja, elokuvia tai…

Kysytty

Mikä on kirjaston mielipide/kanta teoksissa esiintyviin rasistisiin tai tiettyjä ihmisryhmiä loukkaaviin kommentteihin? Ajattelen novelleja, elokuvia tai vaikka vanhoja lastenkirjoja.
Miten niihin suhtaudutaan?
Itse en koe mielekkääksi lukea lapsille rasistisia kirjoja. Mutta entä aikuisten kirjat? Milloin on kyse historiasta ja milloin jostain ihan muusta?

Vastaus

Vastattu

Kirjaston keskeisiä arvoja ovat sananvapaus ja moniäänisyys. Tarjoamme kaikille mahdollisuuden muodostaa oma mielipiteensä asioista. Teoksen sisällön perusteella hankkimatta jättäminen tai poistaminen kokoelmasta edellyttää kirjastossa aina erityistä harkintaa.

Luotamme lukijan arvostelukykyyn vanhempien teosten kohdalla. Jokainen teos kuvaa omaa aikaansa.

2 ääntä

Kommentit

Tutkijat käyttävät vanhoja lasten kirjoja tutkimuksensa lähteenä, joten on niiden säilytykselle perusteita.