Mikä on kiltin tytön syndrooma?

Kysytty

Mikä on kiltin tytön syndrooma?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiltin tytön syndrooma on oireyhtymä, johon lisävalaistusta löytyy Googlesta hakemalla sanoilla "kiltin tytön syndrooma". - Tiedepolitiikka -lehden numero 3/2002:n pääkirjoituksesta on suluissa oleva siteeraus: "Kiltin tytön syndrooma on työyhteisödynamiikkaan kuuluva oireyhtymä, josta myös miehet voivat kärsiä." Usein se kuitenkin yhdistetään enemmän naiseuteen ja naisellisuuteen.

Aihetta käsittelee hyvin Ute Ehrhardtin saksankielisen teoksen Gute Mädchen kommen in den Himmel, böse überall hin suomennos Kiltit tytöt pääsevät taivaaseen, tuhmat tytöt mihin vain. - Nykyisen naistutkimuksen tuloksia on esimerkiksi viime vuonna ilmestynyt Sari Näreen Kokonainen nainen, joka käsittelee naista "odotusten ja roolien ristipaineessa". Kirjojen saatavuuden näkee HelMet-aineistohausta: http://www.helmet.fi/ . Uusimmista teoksista pitänee mainita vielä kysytty, tänä vuonna ilmestynyt Lois P.Frankelin kirja Kiltti tyttö ei pääse pomoksi.